Експерти з могулу потребують деякої зміни системи “опора”-“розкантовка”-“руління”. У міру зростання вашої майстерності на горбах ви почнете шукати великих швидкостей і прямішого шляху вниз. Описаний вище метод хороший для тих, хто хоче серйозно працювати над технікою могулу, проте він приводить до ритму рухів стоп-старт, якого уміліші лижники прагнуть уникати. Принципи просунутої техніки могулу такі ж самі, що були описані в попередніх статтях.
Головне на більш просунутому рівні освоєння могулу полягає в швидкості і безперервності рухів. Але самі ці елементи є продуктом шляху, вибраного вами серед горбів. Ви вже навчилися спускатися безперервно, без траверсів або повних зупинок. Тепер ви навчитеся робити складніші повороти на основі тих же принципів і на тих же горбах. Корисно пам’ятати наступне: горб на якому ви повертаєте, не змінюється у міру зростання вашої майстерності. Використовуйте ті ж горби, але спускайтеся в швидшому ритмі, по іншій траєкторії, і злегка змінивши техніку роботу стоп і ніг. Спершу кращий спосіб зрозуміти, як зробити цей крок вперед – глянути:
Швидкість наростає у міру випрямлення траєкторії між горбами
Швидкість наростає у міру випрямлення траєкторії між горбами. Траєкторія стає прямолінійнішою за рахунок спуску по бічній стороні кожного горба, замість того щоб гальмувати на його передньому схилі а потім рулювати по улоговинці.
На попередньому малюнку глянете, наскільки далеко середній лижник розвертає лижі впоперек лінії схилу. Фактично він робить часткову хокейну зупинку біля підніжжя горба. Таке зниження швидкості дає йому упевненість і виконати черговий поворот без втрати управління. Зверніть увагу, що лижі у просунутого лижника не розвертаються настільки ж далеко впоперек лінії схилу. Він вибирає прямішу траєкторію спуску, хоча використовує ті ж самі горби для поворотів. Відзначте також, що просунутий лижник не гальмує по центру горба, як це робить середній лижник. Просунутий використовує для цього внутрішню сторону горба.
Не даючи лижам розвертатися впоперек лінії схилу, просунутий лижник рухається швидше. Способи контролю швидкості, що дозволяють зберегти управління, – справа в тому, що просунутий лижник рухатиметься по горбах на великих швидкостями – просто тому, що швидкість в даному випадку і є ознакою майстерності. Використовуючи внутрішню сторону горба – замість гальмування на його верхній частині і потім рулювання горба – просунутий лижник також стикається з більш тривимірною, горбистою траєкторією. Йому доводиться мати справу з криволінійною поверхнею, що приводить до необхідності поглинання ударів. Додатковий тиск на носки лиж при вході в поворот, щоб підтримувати їх контакт снігом, залишається одним із золотих правил могулу. Проте цей рух вимагає активнішої роботи ніг від просунутого лижника, і дещо більше зусиль.
Щоб зрозуміти, як використовувати ноги для поглинання ударів, уявіть собі спуск по конвеєру, покритому снігом, який нахилений у бік низу, рухається вгору швидко, так що ви залишаєтеся весь час на одному місці. Уявіть безперервну послідовність горбів, яку конвеєр тягне вам назустріч. Ви не можете об’їхати їх, але ви повинні підтримувати контакт між лижами і снігом. Ви повинні обробляти горби, згинаючи і розпрямляючи ноги.
Коли ви думаєте про обробку горбів на високих швидкостях, уявляйте горб що складається з двох частин – верхівки і улоговинки. Ваші ноги повинні згинатися, щоб поглинути верхівку горба, коли вона проходить під вами, і розпрямлятися, щоб заповнити улоговинку. Поглинання і заповнення, або згинання і розпрямлення – ось та основа, ось ефективна робота ніг в могулі, тому що це дозволяє вашим лижам підтримувати контакт з снігом, навіть на великій швидкості. Ви не відмовилися від основної послідовності – опора, розкантовка, рулювання. Ви просто злегка прискорили процес і виконуєте дії дещо в іншому положені по відношенню до горба, на інших його частин.
Замість використання вираженого руху опори-закантовки, характерного для техніки середнього рівня, і прогинання лиж в закінчений поворот на м’якому передньому схилі горба, просунутий лижник розпрямляє ноги між горбами, і направляє лижі в долину між ними, де і виконує різаний поворот, прогинаючи лижі. Також як середній лижник виконує опору-закантовку в м’якому снігу на передньому схилі горба, просунутий лижник направляє лижі по цьому ж снігу, щоб злегка погасити швидкість. Просунутий лижник робить укол палицею на верхівці горба, також як це робить середній лижник. Проте оскільки швидкість декілька вища, укол палицею виходить коротший і м’якший, і виконується дещо далі у бік долини.
Все відбувається трохи швидше, і шлях серед горбів стає складнішим
Середній лижник має достатній запас часу щоб випрямити ноги, розкантувати лижі і виконати рулювання у напрямку чергового повороту. У просунутого лижника цього часу немає. На високих швидкостях в могулі ви повинні встигнути розкантувати і розвернути лижі менше ніж за секунду – перш ніж ви заповнюватимете чергову улоговинку, розпрямляючи ноги. Це означає, що просунутий лижник розкантовує, розвертає і закантовує знову лижі одночасно з поглинанням чергового горба. Це простіше, ніж коли ви згинаєте ноги, поглинаючи горб, ви природним чином розвантажуєте лижі, спрощуючи рулювання ними.
Оскільки просунутий лижник не розвертає лижі впоперек лінії схилу настільки, як це робить середній лижник, йому доводиться використовувати інші засоби для контролю швидкості. Окрім основного різаного повороту, гальмування при поглинанні горба і м’якого снігу в його початку, роль гальм у просунутого лижника грають носки його лиж і гнучкість його черевик. Агресивно направляючи свої лижі в долину між горбами, лижник розвертає лижі під невеликим кутом до лінії схилу у бік горба. Чітко завантажуючи подушечки пальців у черевику, лижі згинаються. Прогинання лиж в носках і черевику поглинають енергію, яка інакше перетворилася б у велику швидкість поступальної ходи. Саме з цієї причини хороші могулісти шукають спеціальні моделі лиж і черевик, які могли б виконувати функцію поглинання ударів.
Отже, в могулі є значна відмінність між середнім і просунутим лижником. Там де середній лижник розвертається майже впоперек лінії схилу, щоб понизити швидкість, просунутий лише злегка відхиляється від прямої. Це ключ до майстерності могулу: прагніть не відхилятися від лінії схилу, в той же час зберігаючи управління і контролюючи швидкість. Пам’ятаєте, що ви не повинні перевищувати свою власну межу швидкості. Коли ви не в змозі підтримувати контакт лиж зі снігом або зберігати збалансовану стійку, або нарешті зберігати нерухомою верхню частину тіла, ви ймовірно рухаєтесь швидко.
Фінал з могулу на олімпійських іграх 2014